De Statenfractie van GroenLinks in Groningen is tegen het voorstel van GS om de grens voor het agrarisch bouwblok in de gemeenten Zuidhorn, Leek, Grootegast en Marum te verhogen van één naar twee hectare (dat zijn 4 voetbalvelden!). Fractievoorzitter Wiebe van der Ploeg vindt een bouwblok van twee hectare niet passen in het kleinschalige landschap in zuidwest-Groningen. "Grote megastallen zullen het landschap met houtwallen en open graslanden verpesten en daar moeten we als provincie niet mee akkoord gaan", aldus Van der Ploeg.

De Statenfractie van GroenLinks diende woensdag 2 februari een amendement in op de wijziging van het Provinciale Omgevingsverordening, waarin wordt voorgesteld om de maximale omvang van het agrarisch bouwblok in het Westerkwartier op 1 ha te houden en niet te vergroten naar 2 ha, zoals GS wil.

De grens voor megastallen wordt landelijk gelegd bij een omvang van 1,5 ha. Alle veehouderijen met een omvang van meer dan 1,5 ha worden onder megastallen gerekend, ook melkveehouderijen. Door een omvang van het agrarisch bouwblok van 2 ha mogelijk te maken in het gehele Westerkwartier zet GS de deur open voor de komst van megastallen in zuidwest-Groningen. GroenLinks is tegen de komst van megastallen naar Groningen en wil daarom de bovengrens voor agrarische bouwblokken in het Westerkwartier op 1 ha houden, met daarbij de mogelijkheid om ontheffing te verlenen tot maximaal 1,5 ha. Grote bouwblokken van 2 ha hebben ook een grote, negatieve invloed op de beleving van het kleinschalige landschap. De enorme stallen en andere bedrijfsgebouwen zijn al van kilometers afstand te zien en bepalen heel erg het beeld. GroenLinks vindt dat het waardevolle houtwallenlandschap in het Westerkwartier beschermd moet worden en daarbij passen geen enorme agrarische bouwblokken.