Een grote sprong vooruit, de problemen van de gaswinning worden nu echt bij de bron aangepakt, zo reageert de Statenfractie van GroenLinks op de berichten dat de gaswinning in Groningen geheel wordt afgebouwd en al in 2022 verlaagd moet zijn naar maximaal 12 miljard kuub per jaar. ‘Dit betekent zeker niet dat alle problemen nu zijn opgelost’ zegt statenlid Hendri Meendering. ‘Samen met onze Tweede Kamerfractie bekijken we kritisch hoe dit afbouwplan verder wordt uitgewerkt. Wat zijn de gevolgen voor de versterkingsoperatie bijvoorbeeld? Ook weten we allemaal dat de bevingen echt niet direct stoppen als de gaswinning naar beneden gaat. Duidelijk is nu wel dat onze regering na al die jaren vechten door de Groningers inziet dat er echt iets moet gebeuren. Laten we hopen dat we deze positieve lijn kunnen vasthouden de komende jaren. Dit biedt bovendien uitstekende kansen voor de energietransitie.’

Hier de brief hierover van minister Wiebes.