Partijleider van GroenLinks Groningen, Nienke Homan, heeft na ontvangst van het advies van informateur Mario Post bekend gemaakt dat zes partijen de onderhandelingen gaan starten om tot een nieuwe coalitie te komen. Het gaat om GL, PvdA, CU, VVD, CDA en D66. Het GroenLinks Tweede Kamerlid Tom van der Lee (foto) is gevraagd om als formateur van deze zes partijen coalitie op te treden. De besprekingen beginnen deze week.

Nienke Homan: 'Allereerst heb ik mijn dank uitgesproken aan informateur Mario Post die in twee weken tijd op zorgvuldige en prettige wijze gesprekken heeft gevoerd met alle dertien partijen die in Provinciale Staten van Groningen. Mario Post heeft op basis van deze gesprekken zijn advies geformuleerd. Een advies waarmee wij als GroenLinks aan de slag kunnen. In een tijd waarin door heel Nederland de verkiezingsuitslagen meer versplintering hebben laten zien is het belangrijk om te verbinden.'

' Wij denken dat het goed mogelijk moet zijn om met zes partijen een college te gaan vormen dat gaat werken aan een groen, sociaal en progressief Groningen. Nadrukkelijk willen wij in de fase van onderhandelen op basis van vertrouwen en gunnen tot een breed gedragen coalitieakkoord komen. Niet alleen tijdens de onderhandelingen zijn dat belangrijke pijlers voor ons. Wij willen een open bestuursstijl en de dialoog aan gaan in Provinciale Staten en met de Groningse samenleving, belangengroeperingen, gemeenten en het Rijk.' aldus Nienke Homan.

Homan vervolgt: 'Met Tom van der Lee hebben we een formateur die de nodige ervaring in huis heeft. Hij is de komende weken ruim beschikbaar en erg gemotiveerd om de onderhandelingen te leiden.".

Tom van der Lee

Drs. Tom van de Lee (1964) is sinds 2017 lid van de Tweede Kamer namens GroenLinks. Vanaf 1993 werkte hij als politiek coördinator en voorlichter van GroenLinks. Vanaf 2009 was hij campagnedirecteur en bestuurslid van Oxfam Novib tot het moment dat hij in 2017 toetrad tot de Tweede Kamer.

Tom van der Lee heeft ervaring met het leiden van (in-)formaties. In 2014 was hij samen met Thom de Graaf informateur in Amsterdam. In 2018 was hij achtereenvolgens informateur en formateur in Arnhem bij de vorming van een college van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA.

Omdat de ervaring leert dat er veel informatie ter attentie van de onderhandelende partijen binnenkomt is een speciaal mailadres opengesteld: formatie2019@provinciegroningen

Het advies kun je hieronder downloaden.