In maart heeft GroenLinks vragen gesteld over de manier waarop de provincie Groningen met asbestdaken omgaat. In 2024 moeten in Nederland alle daken van gebouwen, waarin asbest zit, gesaneerd zijn. Het gaat daarbij vooral om daken van agrarische gebouwen. De reden hiervoor zijn de grote gezondheidsrisico's als asbestdeeltjes in het menselijk lichaam terecht komen. De gemeenten dienen het asbestverbod te handhaven, maar volgens een artikel in Duurzaamgebouwd.nl komt dit niet goed van de grond omdat gemeenten hier niet op zijn toegerust, omdat er veel te weinig asbestsaneerders zijn en omdat het veel te duur is voor eigenaren. GroenLinks vroeg daarom aan het college om de regierol op zich te nemen. De antwoorden zijn nu binnen.

Uit de antwoorden op de vragen van GroenLinks blijkt dat er alleen al in Groningen 4 tot 5 miljoen m2 asbestdaken op agrarische bedrijven liggen. De provincie ziet zich nog niet geroepen in om actie te komen omdat er pas vanaf 2024 gehandhaafd hoeft te worden. Er wordt bovendien op gewezen dat de gemeenten in verreweg de meeste gevallen eerstverantwoordelijk toezichthouder zijn. Als het Rijk financieel bij wil dragen in de ondersteuning van gemeenten en provincies wil Groningen wel nader beleid maken. Er wordt daarvoor al samen met Friesland en Drenthe gelobbyd in Den Haag. Op dit moment doen de gemeenten geen beroep op de provincie en dat is voor GS voldoende reden om de regierol niet op te nemen. De fractie is op dit moment tevreden over de antwoorden van GS, maar houdt de stand van zaken betreffende de asbestsanering in Groningen goed in de gaten en zal hier op terug komen als daar aanleiding voor is.

De vragen en antwoorden vindt u in de bijlage.