Op dinsdag 14 oktober organiseerde GroenLinks Stadskanaal een discussiebijeenkomst over de mogelijke opslag van kernafval in Groningen. Enkele tientallen mensen bezochten de bijeenkomst, waar Herman Damveld (deskundige op het gebied van kernenergie) en Nienke Homan (fractievoorzitter van GroenLinks in Provinciale Staten van Groningen) spraken. Het probleem van de opslag van het afval van kerncentrales (dat duizenden jaren veilig opgeborgen moet worden) speelt weer omdat de EU volgend jaar van elk land een plan wil zien voor de oplossing van dit probleem. De zoutkoepels in Groningen staan al sinds de jaren zeventig hoog op de lijst van mogelijke opslagplaatsen.

Herman Damveld wees er op dat in Duitsland al jaren kernafval wordt opgeslagen in een zoutkoepel en dat blijkt geen succes. De vaten met het afval roesten en moeten weer naar boven worden gehaald. Kosten: € 4 miljard. Herman Damveld verwacht dat minister Kamp met financiële toezeggingen draagvlak zal proberen te scheppen voor opslag in Groningen. Nienke Homan vindt dat de provincie Groningen met de aardbevingen als gevolg van de gaswinning en de krimp al voldoende op haar bordje heeft en de opslag van kernafval heel goed kan missen. Zij roept mensen op bezwaar te maken tegen de plannen.