De keuze van Gedeputeerde Staten van Groningen om Groningen Airport Eelde met een forse jaarlijkse bijdrage overeind te houden, is niet de keuze van de Statenfractie van GroenLinks. “Vliegtickets moet je niet subsidiëren, dat is ons uitgangspunt,” zegt fractievoorzitter Arjen Nolles. “Bovendien achten wij het investeringsscenario onvoldoende kansrijk en levert het nauwelijks banen op.”
Wat GroenLinks betreft investeert de provincie in wezenlijke zaken die voor alle inwoners van belang zijn: zoals verduurzaming en verbetering van het openbaar vervoer, investeren in schone energie als vervanging voor vervuilende brandstoffen en in de bereikbaarheid van goede zorg voor iedereen.
GroenLinks vindt het terecht dat het college van GS ervoor gekozen heeft ook op deze onderwerpen extra in te zetten nu vliegveld Eelde om een forse financiële bijdrage van de overheid vraagt.
Met name het voornemen om als provincie te gaan deelnemen in duurzame-energie-projecten, waarbij de winst in de leefomgeving van omwonenden wordt geïnvesteerd, spreekt de GroenLinks-fractie zeer aan. “Het mes snijdt aan twee kanten: je investeert in de energietransitie, maar je komt ook de belofte na dat omwonenden de vruchten plukken van de overstap naar schone energie.”
In de persconferentie van vanmiddag 22 november gaf het College van GS bij monde van Gedeputeerde Brouns de volgende toelichting op de voordracht Toekomst Groningen Airport Eelde:
"De coalitie heeft naar aanleiding van de uitgevoerde onderzoeken inzake het toekomstperspectief van de luchthaven en het besef dat er op korte termijn duidelijkheid moet komen over dat perspectief nader overleg gevoerd. Zij heeft daarbij geconstateerd dat er gewijzigde omstandigheden zijn t.o.v. de situatie zoals die was ten tijde van het opstellen van het coalitieakkoord. Dat besef heeft ertoe geleid dat de coalitie nadere afspraken heeft gemaakt. Voor een tweetal partijen binnen de coalitie is investeren in de luchthaven om inhoudelijke reden geen optie. Dat wordt gerespecteerd. Het College komt met een voordracht waarin zij onder nadere voorwaarden, namelijk het concretiseren van de betrokkenheid van het bedrijfsleven, Provinciale Staten voorstelt in te stemmen met scenario 3. Tevens heeft de coalitie afgesproken om ter compensatie voor de benodigde investering in de luchthaven op een aantal andere maatschappelijke uitdagingen nader te investeren. Het betreft enerzijds een impuls van € 5 miljoen op het zorgdomein en anderzijds een impuls op het terrein van duurzaamheid. Dit laatste door € 2,5 miljoen vrij te maken voor de elektrificatie van HOV buslijnen en door een fonds van € 25 miljoen te creëren om te participeren in duurzame energie (hetgeen een financieel beslag van € 2,5 miljoen betekent), waarmee het rendement op de participatie aangewend kan worden voor investeringen in de directe leefomgeving. De dekking van deze maatregelen alsmede van de investering in GAE is verkend en zal in detail (zoals binnen de reguliere P&C-cyclus gebruikelijk is) bij de Voorjaarsnota 2017 worden ingevuld."