Naar aanleiding van de recente kap van bomen nabij Westerbroek, waarbij door de gemeente Midden Groningen tientallen monumentale bomen zijn gekapt zonder de benodigde vergunningen, heeft GroenLinks vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten in Groningen.

GroenLinks Statenlid Nadja Siersema: "We willen weten hoe dit heeft kunnen gebeuren, en nog belangrijker, hoe voorkomen we dat dit in de toekomst nogmaals gebeurt. Ook willen we graag weten of dit de afgelopen jaren vaker is voorgekomen."

Met betrekking tot de gekapte bomen heeft de gemeente Midden-Groningen een herplantplicht. Dit moet binnen 3 jaar plaatsvinden. Een termijn die voor GroenLinks veel te lang is. Herplant moet op korte termijn worden gerealiseerd en bij voorkeur op de locatie waar de bomen zijn gekapt.

Bomen zijn sierraden in het landschap, zuiveren onze lucht, zorgen voor verkoeling en spelen een belangrijke rol bij de opslag van CO2. Bomen zijn dus belangrijk voor onze leefomgeving en het behalen van de klimaatdoelstellingen. Daarom vraagt GroenLinks het college ook om te werken aan een bomenvisie, waarin duidelijk moet worden hoe we omgaan met het kappen van bomen, maar vooral met het aanplanten van nieuwe bossen in de provincie.

De vragen vindt u in de bijlage.