“Volstrekt onvoldoende”, zo noemt GroenLinks statenlid Hendri Meendering het vandaag gepubliceerde winningsplan van de NAM voor het gasjaar 2016-2017. ”Handhaving van het huidige niveau van gaswinning op 27 miljard kuub gas en geen enkel signaal dat gewerkt wordt aan verdere afbouw hiervan. Sterker nog, de deur staat open voor meer gaswinning”. Los van de veiligheid in Groningen past de opstelling van de NAM op  geen enkele wijze  bij de energiedoelstellingen die we in Parijs hebben afgesproken.

Wederom spreekt de de NAM over nieuwe onderzoeken die zouden aantonen dat er fors minder huizen versterkt moeten worden. Waar een jaar geleden nog gesproken werd over versterking van 170.000 huizen wordt nu gesproken over honderden woningen. Niemand weet op deze wijze waar hij aan toe is. Onduidelijkheid volop dus en geen veiligheid en zekerheid voor onze inwoners. Ook onze tweede Kamerfractie is zeer ontstemd over het winningsplan en we zullen samen optrekken in het besluitvormingsproces richting de minister.