We zijn eruit: Groningen heeft een coalitieakkoord. De onderhandelaars van GroenLinks, Partij van de Arbeid, ChristenUnie, VVD, CDA en D66 presenteerden vanmorgen het resultaat van de constructief verlopen onderhandelingen. Het coalitieakkoord, getiteld Verbinden, Versterken, Vernieuwen, is een ambitieus programma waarin het groene, duurzame en sociale geluid van GroenLinks sterk weerklinkt.

GroenLinks won op 20 maart de verkiezingen en ging als grootste de onderhandelingen in onder leiding van formateur Tom van der Lee. Daarbij zijn alle voor Groningen belangrijke dossiers besproken en is er gekeken naar de financiële middelen die de komende jaren beschikbaar zijn. Zoals de titel verklapt is de insteek verbinding met elkaar te zoeken, zowel binnen de politiek als daarbuiten. De gehele provincie gaat versterkt worden, niet alleen met het Nationaal Programma Groningen, maar ook in de andere delen van de provincie wordt ingezet op het verbeteren van de leefbaarheid en het versterken van de economie, de bereikbaarheid en de werkgelegenheid. Daarnaast spreekt uit dit coalitieakkoord een hoge ambitie om de energietransitie stevig voort te zetten, de landbouw te verduurzamen en de circulaire economie te stimuleren.

GroenLinks gedeputeerde Nienke Homan neemt opnieuw plaats in het College van Gedeputeerde Staten en heeft in haar portefeuille Nationaal Programma Groningen, Energietransitie, Water en klimaatadaptatie. Op deze onderwerpen is de komende jaren veel te doen is en Nienke zal onze groene en duurzame geluid stevig laten klinken.

Het complete coalitieakkoord vind je hier; de portefeuilleverdeling hier. Alle leden van GroenLinks Provincie Groningen worden van harte uitgenodigd om vrijdag 24 mei om 20.00 uur op Het GroenLinks Pand het coalitieakkoord te bespreken.