Zoals iedereen weet, vinden in onze provincie aardbevingen als gevolg van aardgaswinning plaats. Sinds 17 januari jl. wordt er (gelukkig) minder gewonnen in en om Loppersum, maar meer in het zuidwesten van het Groninger gasveld, in de omgeving van Hoogezand - Sappemeer . Daarbij valt het op dat er in die regio in heel 2013 vier aardbevingen waren en dit jaar ook al vier. Dit heeft als neveneffect dat de bevingen eerder worden gevoeld in grote delen van de Stad Groningen en dat het aantal schademeldingen in de stad en in Harkstede toeneemt. Dit duidt op een verschuiving van het probleem. GroenLinks pleitte vorig jaar al voor het opvolgen van het advies van het Staatstoezicht op de Mijnen, namelijk een hele grote reductie van de aardgaswinning. Nu ligt er een "Ontwerpbesluit aardgaswinning" van Minister Kamp, waar die oplossing niet in staat. Iedereen kan tegen dat daartegen bezwaar maken door voor 24 april een zienswijze op dit besluit indienen.

De Statenfractie van GroenLinks heeft een zienswijze opgesteld die je kunt gebruik en natuurlijk naar eigen inzicht aanpassen en opsturen. Het adres staat op de zienswijze. Download de zienswijze hier beneden. Laat je het ons even weten als je ‘m verstuurd hebt via facebook, twitter of groenlinks@provinciegroningen.nl ?