We zoeken daarom enthousiaste kandidaten die het GroenLinks-gedachtengoed kunnen vertegenwoordigen in het college van Gedeputeerde Staten. We streven naar een inclusieve samenleving waarin iedereen zich thuisvoelt en vertegenwoordigd voelt. We kijken daarbij ook naar onze eigen organisatie. Het bestuur van de provinciale afdeling roept daarom álle geïnteresseerden (sympathisanten en leden) en met name (cultuur)diverse kandidaten op om te reageren op onze oproep.

Kandidaten kunnen zich tot en met 29 januari 2023 melden door een brief en een C.V. te sturen naar kcieGLgedeputeerde@gmail.com t.a.v.  Niek Peters. De gesprekken vinden plaats op zaterdag 11 februari 2023. Een eventueel tweede gesprek staat gepland voor zaterdag 18 februari 2023. De kandidatencommissie geeft een advies aan de nieuwgekozen Statenfractie. Deze fractie bepaalt uiteindelijk wie onze nieuwe gedeputeerde wordt.

Belangrijkste eisen waaraan kandidaten moeten voldoen zijn:

• Is flexibel, creatief en kan buiten bestaande kaders denken en handelen.
  • Is een boegbeeld van GroenLinks.
  • Is politiek leider en beschikt aantoonbaar over bestuurlijke en organisatorische kwaliteiten.
  • Beschikt over analytisch vermogen. Kan de essentie van een bestuurlijke nota snel doorgronden en de beslispunten herkennen.
  • Politiek gevoel: in dossiers de mogelijke vragen van Statenleden weten te herkennen en daarop de antwoorden van tevoren voorbereiden.
  • Bepaalt effectief doelen en prioriteiten. Kan acties, tijd en middelen aangeven om doelen te bereiken.
  • Heeft overtuigingskracht.
  • Is goed en gedreven in het politieke debat.
  • Ideologische kennis van en binding met gedachtengoed GroenLinks en in staat deze te vertolken.
  • Duidelijke binding met het noorden/Groningen.
  • Heeft een netwerk in/en/of buiten de provincie, gemeenten en organisaties.
  • Teamgeest, de bereidheid en vaardigheid om samen te werken.
  • Kan opiniërende bijdrage leveren in de media.
  • Kennis van één of meer relevante beleidsterreinen. Kennis van en ervaring met energietransitie is een pré.
  • Aantoonbare affiniteit met en kennis van de provinciale politiek.
  • Onderhoudt frequent contact met de fractie, het bestuur en de actieve achterban bestaande uit o.a. raadsleden en wethouders.
  • In staat tot een goede werkrelatie met de fractie.
  • Is bereid en in staat om structurele bijdrage te leveren aan de partijpolitieke ontwikkeling.

PERSOONLIJKE EIGENSCHAPPEN

• Sterke communicatieve vaardigheden
  • Kan zelf initiatieven ontplooien
  • Onderhandelingsvaardigheden