Afgelopen woensdag 4 juni is het voorlopige Tracébesluit voor de nieuwe Ring Zuid besproken in de commissie Mobiliteit van Provinciale Staten. Wat GroenLinks betreft zijn de plannen nog lang niet optimaal.
Zo is het heel vervelend dat twee bestaande fietsverbindingen bij Papiermolen en Hoornse Diep dreigen te verdwijnen. Daarnaast zouden de groene inpassing van de nieuwe weg en de fietstunnel Esperantolaan onder het spoor, onderdeel moeten uitmaken van het Tracébesluit. Het ruimtelijk kwaliteitsteam adviseert dit en GroenLinks steunt dit voorstel. Het is toch vreemd dat de Helperzoomtunnel voor auto’s wel onderdeel uitmaakt van het plan en de fietstunnel bij de Esperantolaan niet, terwijl deze laatste veel goedkoper is.
Ook ligt er nog het voorstel vanuit de gemeenteraad van Groningen om de snelheid op de nieuwe ring te verlagen tot 50 km. GL is hier voor, gezien de positieve effecten op geluidsoverlast, luchtvervuiling en verkeersveiligheid.
Tot slot zitten er ook een aantal goede aanpassingen in het Tracébesluit: er komen vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de Vondellaan en de geluidsschermen langs het Stadspark blijven gehandhaafd, terwijl die eerder geschrapt zouden worden. Komend najaar wordt een definitief besluit genomen over de Aanpak Ring Zuid.