Om te kunnen genieten van de ree in onze natuur is het zaak om tegemoet te komen aan de levenswijze van de ree. Veel reeën worden het slachtoffer van aanrijdingen, maar het is niet aangetoond dat dit het gevolg is van een teveel aan reeën. Er komt nu onderzoek om vast te stellen of er een relatie is tussen het aantal reeën en het aantal aanrijdingen. Mocht die relatie er zijn, dan moeten er preventieve maatregelen worden genomen. Pas als die niet helpen, kan afschot toegestaan worden. Wij zijn uiteraard voor preventieve maatregelen.

Volgens het faunabeheerplan komt er meer maatwerk: lokale partijen gaan om tafel om te kijken op welke plekken de meeste aanrijdingen zijn. Daarbij wordt gezamenlijk gekeken naar mogelijkheden de ree ter plekke te beschermen. Het beste middel hierbij is snelheidsverlaging. Wij pleiten ervoor dat de provincie deelneemt aan deze overleggen, zodat maatregelen snel ingezet kunnen worden op de provinciale wegen.

In het faunabeheerplan is vooral aandacht voor preventiemaatregelen in het verkeer. Belangrijk voor de ree, zodat zij geen slachtoffer wordt van de auto's, maar naast aanrijdingen heeft de ree nog een vijand. De maaier. Vooral jonge reeën, die zich verschuilen in het gras, kunnen daarvan het slachtoffer worden. Er zijn methoden om zoveel mogelijk reekalfjes te redden, zoals van binnen naar buiten maaien of de inzet van drones met warmtecamera's. Daarom heb ik de vraag gesteld of hier beleid op komt en of de gedeputeerde in gesprek wil gaan met Kenniscentrum Ree, zodat zoveel mogelijk reekalfjes gered worden van de maaier. De gedeputeerde heeft toegezegd dat hij gaat overleggen met alle betrokkenen over mogelijkheden om de dood van reekalfjes door maaimachines te voorkomen.