De gemeente Menterwolde wil voorop lopen in duurzame ontwikkeling en een eigen zonneveld binnen haar gemeentegrenzen. De gemeenteraad heeft dan ook ingestemd met de mogelijkheid voor zonnepanelen in het buitengebied.  Er is zelfs al een particuliere initiatiefnemer die zijn grond daarvoor beschikbaar stelt op een locatie langs de N33, waar eerder windmolens gepland stonden.
De provincie gooit echter roet in het eten en gaat dwars voor de duurzame plannen van de gemeente liggen.  De provincie geeft in een brief te kennen dat ze geen zonnepanelen op agrarische gronden wil. De gemeente Menterwolde moet vrijdag zelfs haar duurzame initiatief verdedigen bij de Raad van State .

Fractievoorzitter Nienke Homan van GroenLinks vindt dit onbegrijpelijk :  'Dit is een mooie kans voor Gedeputeerde Staten om te laten zien dat gemeentelijke initiatieven voor schone energie gesteund en beloond worden'.
GroenLinks wil dat er op korte termijn een uitzondering op het provinciale omgevingsbeleid wordt gemaakt en Menterwolde wel de mogelijkheid voor een zonnevelden krijgt.