In de commissie Mobiliteit & Energie van gisteravond, woensdag 6 juni, is o.a geproken over de invulling van de 6 miljoen euro aan bezuinigingen op het busvervoer in Groningen en Drenthe. Wegens grote tegenvallers bij het OV-bureau vorig jaar, wil men nu 4 miljoen bezuinigen op de dienstregeling voor 2013 en ook nog eens twee miljoen door de tarieven extra te verhogen.
De GroenLinks-statenfractie heeft uitgebreid met de achterban gesproken over de plannen en kwam tot de conclusie dat de bezuiniging op de dienstregeling voor het grootste deel wel acceptabel is, met een paar uitzonderingen. De verhoging van de tarieven gaat GroenLinks echter een stap te ver. Zo wil men de ouderenkorting afschaffen, de jongerenkorting sterk inperken, terwijl de populaire eurokaartjes met 25% in prijs dreigen te stijgen. Wij zijn bang dat hierdoor veel mensen ofwel de bus vaarwel zeggen, ofwel in financiële problemen komen als men geen alternatief heeft. Als het aantal reizigers afneemt, dan nemen ook de reizigersopbrengsten af en dat betekent dat er volgend jaar opnieuw bezuinigd moet worden. Hierdoor komen we in een negatieve spiraal terecht. De Statenfractie wil dit voorkomen door de tarieven niet met 2 miljoen te verhogen, maar slechts met 1 miljoen euro. Het gat van 1 miljoen dat hierdoor dreigt te ontstaan kan op verschillende manieren gedicht worden. Vanuit het onlangs afgesloten Lenteakkoord wordt extra geld beschikbaar gesteld voor regionaal openbaar vervoer, 45 miljoen euro. Vanuit Groningen en Drenthe kan dit geld ingezet worden om de tarieven minder te laten stijgen. Ook kan men er voor kiezen om het weerstandsvermogen van het OV-bureau minder snel te laten stijgen. Ook ontstaat er waarschijnlijk een meevaller omdat de olieprijzen momenteel sterk dalen. GroenLinks zal bij de behandeling in de statenvergadering een motie indienen om dit te regelen. Gezien de behandeling in de commissie is er een goede kans dat dit voorstel een meerderheid haalt.
Harrie Miedema