Tijdens de Statenvergadering van 7 november zijn twee grote openbaar vervoersprojecten ten grave gedragen, de spoorlijn Groningen-Heerenveen en de regiotram. Verkeerswoordvoerder Harrie Miedema sprak zijn grote teleurstelling uit over het schrappen van de twee projecten.

Andere punten op de agenda: de toekomst van het openbaar vervoer, een motie tegen de voor een kerncentrale gereserveerde ruimte in de Eemshaven en de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD).

Bij de spoorlijn Groningen-Heerenveen ligt een deel van de schuld bij de provincie Friesland, die de handen heeft afgetrokken van het project. Bij de Regiotram kreeg het stadsbestuur een veeg uit de ban en dan vooral de collegepartijen SP en D66. Zij hebben dom gehandeld door een prachtig project dat bijna was aanbesteed voor een prijs beneden het beschikbare budget, af te blazen.

Na al het getreur moeten we wel weer verder en zullen we samen met de regio en de stad nieuwe bestemmingen voor het geld moeten zien te vinden. Voor GroenLinks staat vast dat het geld alleen aan nieuwe OV-projecten besteed mag worden. Er werd gezamenlijk met alle collegepartijen een motie ingediend om bij de bestemming van het geld goed te kijken naar verbetering van de spoorlijn Groningen-Bremen.

Verder is er in de Statenvergadering een motie aangenomen van de collegepartijen waarin de nieuwe regering wordt gevraagd een einde te maken aan de reservering van ruimte in de Eemshaven voor een nieuwe kerncentrale. Deze ruimte kunnen we goed gebruiken voor duurzame bedrijvigheid. Alleen de PVV stemde tegen!

Tot slot stemde de volledige Staten in met het besluit om een gemeenschappelijke regeling op te richten voor de Regionale UitvoeringsDienst (RUD) in Groningen. In de RUD wordt de vergunningverlening en handhaving van milieuwetten van provincie en gemeenten samengevoegd in een nieuwe organisatie. Er was nog veel onduidelijkheid vooral over de financiële gevolgen en GroenLinks woordvoerder Nienke Homan stelde veel vragen. Gedeputeerde Boumans overtuigde uiteindelijk iedereen om toch nu in te stemmen met de regeling. Uitstel zou een slecht signaal zijn aan het adres van de deelnemende gemeenten en was ook niet nodig.

Harrie Miedema, Nienke Homan en Mario Post

In de bijlage: de woordvoering over de OV-projecten, de motie voor de verbetering van de spoorlijn Groningen en Bremen en de motie tegen de gereserveerde ruimte voor de kerncentrale