Uitspraak is steun in de rug voor alle Groningers

De fractie van GroenLinks in de provincie Groningen is verheugd over de uitspraak van de Rechtbank in Assen dat woningeigenaren recht hebben op vergoeding van waardevermindering tengevolge van gaswinning zonder dat er sprake hoeft te zijn van verkoop van de woning. Een steun in de rug voor alle inwoners van het aardbevingsgebied!

In de uitspraak geeft de rechter aan dat de gaswinning ook op langere termijn gevolgen heeft voor Groningen, waardoor de waardevermindering reeds nu verhaald kan worden op de NAM als aansprakelijke partij.

Statenlid Hendri Meendering hoopt dat deze uitspraak ook gevolgen heeft voor eigenaren niet verenigd zijn in de WAG. Ook bevestigt dit het beeld dat de gaswinning zo snel mogelijk moet worden afgebouwd om de negatieve gevolgen op lange termijn te voorkomen. “Steeds grote hoeveelheden gas blijven winnen betekent immers steeds langer overlast” voor alle betrokkenen.

Wel vreest GroenLinks voor een mogelijk hoger beroep van de Nam waardoor er wederom een langdurige periode van onzekerheid voor woningeigenaren ontstaat. GroenLinks vindt dat er nu voortvarend gewerkt moet worden aan een regeling waar huizenbezitters een beroep op kunnen doen.