Op woensdag 7 maart j.l. bracht GroenLinks een werkbezoek aan twee hennep-verwerkende bedrijven in Oude Pekela en aan Wedeka in Stadskanaal.

Zowel bij Hempflax als bij Dun-Agro waren de Statenleden en (kandidaat-)raadsleden onder de indruk van de vele mogelijkheden die hennepvezel biedt om zowel in de dierhouderij, de tuinbouw als de woningbouw op een milieuvriendelijke wijze bestaande minder duurzame producten te vervangen. Meestal ook nog met betere resultaten.

Bij Wedeka werd al snel duidelijk dat de plannen van het vorige kabinet om mensen uit de sociale werkplaatsen uit te laten stromen en in het gewone bedrijfsleven aan de slag te laten gaan, niet echt een succes waren geworden. Dat geldt niet alleen voor Wedeka, maar voor alle sociale werkvoorzieningen. Ondertussen bezuinigt het rijk al wel op het geld dat voor dit soort werk ter beschikking wordt gesteld. Daardoor is het zo goed als onmogelijk voor sociale werkplaatsen om een winstgevend bedrijf te zijn.

Wedeka wil meer inkomsten genereren met het opleiden van mensen met een uitkering. Als de gemeente de opleidingskosten voor hun rekening nemen, dan besparen ze op uitkeringen zodra deze mensen een baan vinden. Een win-win situatie voor alle betrokkenen, maar niet alle bij Wedeka betrokken gemeenten hebben daar zin in, dus het perspectief blijft somber.

De vooruitzichten van Wedeka zouden nog verslechteren als de gemeente Westerwolde zich uit Wedeka terugtrekt. Positief nieuws was dat heel veel mensen gelukkig zijn met hun werk bij het bedrijf. Dat mag dan wel wat kosten, vindt GroenLinks. Nu nog hopen dat het nieuwe kabinet daar ook zo over denkt.