Vanochtend werd in de Provinciale Staten van Groningen gesproken over de herbestemming van geld dat vrij is gevallen na het afblazen van de regiotram en van de spoorlijn Groningen-Heerenveen. In het huidige, aangepaste "Coalitieakkoord Energiek en scherp aan de wind" staat nog een oude afspraak van GroenLinks, namelijk dat geld voor openbaar vervoer dat vrijvalt, wordt geïnvesteerd in andere openbaar vervoer-projecten.

Gedeputeerde Staten handelt nu in strijd met haar eigen programma door dit geld in extra asfalt te steken. Vooral de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam kost veel geld (78 mln). Dit terwijl voor verbetering van het openbaar vervoer in stad en richting Leek/Roden slechts 40, resp. 10 mln wordt uitgetrokken. De GroenLinks fractie vindt het schokkend dat GS zo haar eigen afspraken zonder pardon breekt. In de Staten was er  geen enkele andere partij die over de gemiste kans in een investering in het openbaar vervoer sprak.

GroenLinks diende een motie in met het verzoek om de reservering voor de N33 te heroverwegen en in plaats daarvan te investeren in openbaar vervoer in en om de stad Groningen en in de verbinding Groningen- Leek/ Roden. De PvdD steunde deze motie, de andere partijen stemden tegen.