De Statenfractie van GroenLinks in Groningen is boos op de NS vanwege de te korte treinen die ingezet worden in de spitsuren op de lijnen van Groningen naar Zwolle en verder. Statenlid Harrie Miedema stelt hierover vanmiddag vragen aan Gedeputeerde Staten in de commissievergadering van Provinciale Staten. Miedema vraagt of GS op de hoogte is van de problemen en of GS bij de NS wil aandringen om de problemen op korte termijn op te lossen en weer langere treinen in te zetten in de spits.

Sinds de nieuwe dienstregeling eind vorig jaar inging zet de NS zowel in de ochtendspits als in de avondspits slechts één dubbeldek treinstel in, in plaats van twee treinstellen zoals in de jaren daarvoor. Hierdoor moeten treinreizigers vaak lange tijd staan en worden treinreizen voor reizigers van en naar Groningen minder aantrekkelijk. Bij Rover, de belangenorganisatie voor reizigers met het openbaar vervoer, zijn hierover al veel klachten binnengekomen.

Het wrange is dat de NS bij het ingaan van de dienstregeling aankondigde dat er meer én langere treinen zouden gaan rijden. Het tegenovergestelde is dus het geval. Daarnaast wil het college van GS de treinverbinding van Groningen naar de randstad verbeteren, sneller en comfortabeler maken. De kortere treinen zijn hiermee in strijd.

GroenLinks wil landelijk het openbaar vervoer aantrekkelijker maken door stevig te investeren (11 miljard euro tot 2030) in meer bussen en treinen.