In 2015 ging de Friesenbrücke kapot na een aanvaring met een vrachtschip. Hierdoor was de Duitse spoorbrug onbruikbaar en was het jarenlang onmogelijk om een directe trein te laten rijden tussen Groningen en Leer. Net nu dit eindelijk weer mogelijk leek te worden, is de ingebruikname van de Wunderline met een half jaar uitgesteld tot medio 2025. De redenen die hiervoor gegeven worden zijn de slechte kwaliteit van de bodem onder het spoor in Nederland en een hoge waterstand door veel regenval aan Duitse zijde. 

Dit nieuwe uitstel zorgt voor grote verbazing bij de provinciale fracties van GroenLinks en D66. De slechte bodemgesteldheid was immers al sinds 2017 bekend bij de Provincie Groningen. Het is dus opmerkelijk dat de ontstane problemen pas zo laat richting de reactivering van de Wunderline aan het licht komen. Statenlid Bas de Boer (GroenLinks): “Al jaren wachten we op het herstel van de Friesenbrücke. Het mag niet zo zijn dat een al bekend probleem het project doet ontsporen. Dit had veel eerder tot op de bodem uitgezocht moeten worden!”

Dat juist slechte bodemkwaliteit en extremere weersomstandigheden de vertraging veroorzaking baart de partijen grote zorgen. “Om klimaatverandering tegen te gaan zijn duurzame Europese spoorverbindingen van groot belang. De effecten van het veranderende klimaat mogen daarbij geen spelbreker zijn!” stelt Paula Benjamins (D66).