Op 1 juli herdenken we met Keti Koti in Nederland de afschaffing van de slavernij in 1863 in Suriname. Ook wij van GroenLinks vinden het belangrijk om hierbij stil te staan. Vooral de laatste jaren is er een groeiend bewustzijn over deze schaduwzijde van onze geschiedenis ontstaan en wordt hier op open manier de dialoog over aangegaan. In Groningen worden een aantal activiteiten georganiseerd rond Keti Koti.

Op zondag 29 juni was er een middag omtrent Keti Koti in het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Vandaag, op 1 juli wordt er een tour georganiseerd door Alternative Groningen Tours waarbij er langs plekken in Stad gewandeld wordt die een link hebben met ons slavernijverleden. Woensdag 3 juli wordt er door het Groninger Forum een dialoogtafel georganiseerd waarbij middels het uitwisselen van persoonlijke ervaringen stil wordt gestaan bij de hedendaagse gevolgen van het Nederlandse slavernijverleden. Ook onze Statenleden Melissa en Stephanie schuiven aan bij deze dialoogtafel. Iedereen is welkom zich hiervoor aan te melden. Dat kan hier.