De toekomst van de veerdienst tussen Groningen en Noorwegen staat zeer onder druk. Met het faillissement van het bedrijf Holland Norway Lines eerder dit jaar verdween de verbinding. Hoewel er nog kanshebbers zijn voor een overname, is dit door het ruimtegebrek in Kristiansand onzeker geworden. Desondanks vindt GroenLinks dat de veerdienst haar potentie heeft aangetoond en wil daarom graag dat mensen ook in de toekomst op een duurzame manier vanuit de Eemshaven naar Noorwegen kunnen reizen.

Statenlid Bas de Boer wijst hierbij naar het aantal passagiers dat de veerdienst al vervoerd heeft: “In anderhalf jaar tijd namen meer dan 200.000 mensen de overtocht tussen de Eemshaven en Kristiansand. De veerverbinding maakt het makkelijker en duurzamer voor Groningers om op vakantie naar Scandinavië te gaan. Gewoon opstappen met eigen vervoer en spullen en vervolgens genieten! Het succes van de verbinding verdient een doorstart en opent mogelijk de deur naar nieuwe bestemmingen.”

Om het college aan te sporen wijst GroenLinks op bestaande afspraken tussen de overheden en havens in Groningen en Kristiansand. In een intentieverklaring uit 2022 spreken alle partijen de wens tot samenwerking uit om een veerverbinding op groene waterstof tussen beide regio’s te realiseren. Volgens De Boer moeten deze intenties verwezenlijkt worden: “Het verdwijnen van de veerdienst naar Kristiansand zou een aderlating voor het hele Noorden zijn. Zeker aangezien een overname van de veerdienst nog niet verkeken is, zien wij graag aan beide kanten van de Noordzee commitment. Het college zou alles moeten doen om haar eigen ambities waar te maken en deze verbinding te redden!”