Laat ons weten wat jij nodig hebt voor een veiliger gevoel in het OV:

Uit onderzoek van het televisieprogramma Pointer blijkt dat ontzettend veel vrouwen een onveilig gevoel ervaren in de trein, bus of op het station. Vaak is dit vanwege een ervaring met of angst voor (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. Een enquête onder 7400 vrouwen toont aan dat 81% het openbaar vervoer als onprettig en onveilig omschrijft, terwijl 91% stations als onveilige plekken ervaart. Meer dan een derde van de ondervraagden vermijdt daarom wel eens het gebruik van het openbaar vervoer. Andere vrouwen durven niet alleen te reizen of voelen zich zelfs genoodzaakt om zich te bewapenen.

GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren en Partij vóór het Noorden schrikken van deze verhalen en willen dat er meer aandacht komt voor de sociale veiligheid van vrouwen in het openbaar vervoer. GroenLinks Statenlid Bas de Boer pleit daarom voor een onderzoek: “Helaas verbaast dit ons niet, maar dat maakt het niet minder ernstig. Als we willen dat ons vervoer echt ‘openbaar’ is, moet iedereen met een veilig gevoel in de trein of bus kunnen stappen. Wij willen duidelijk hebben wat volgens vrouwen nodig is om dit mogelijk te maken.”

“Ik denk dat elke vrouw het gevoel kent dat je je niet helemaal veilig voelt in het openbaar vervoer. Vooral in de avonduren komt dit naar boven, bijvoorbeeld bij een bushalte met weinig sociale controle en slechte verlichting. Of dat moment in de trein wanneer iemand te dicht bij je komt zitten, terwijl er verder genoeg plek is,’ beaamt GroenLinks Statenlid Nadja Siersema.

Volgens D66 Statenlid Paula Benjamins is het belangrijk dat de provincie hier aandacht aan besteed. ‘’Als provincie investeren we veel geld en energie in het OV. Denk aan projecten als de Wunderline, de Lelylijn of de Nedersaksenlijn. Allemaal mooie projecten voor de bereikbaarheid van onze provincie, maar wat zijn deze nog waard als vrouwen en meisjes zich niet veilig voelen om er gebruik van te maken? Daar moet echt wat aan gedaan worden.’’

Wanneer OV-instellingen onderzoek doen naar de veiligheid, kijken ze niet of er verschil is in antwoorden tussen genders. Daardoor is er een blinde vlek in de data, er is geen data die aangeeft dat vrouwen zich minder veilig voelen. Hierdoor wordt er niets gedaan met het onvelige gevoel van vrouwen en kunnen vrouwen niet volledig meedoen in de maatschappij. Dit moet echt anders, om een samenleving te krijgen die voor iedereen veilig is en voelt.